Plan: | Bestemmingsplan Elsweide - Over het Lange Water, gedeeltelijke herziening 2010-01 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.751-0201 |
Bepaalde maatschappelijke activiteiten brengen risico's op zware ongevallen met mogelijk grote gevolgen voor de omgeving met zich mee. Externe veiligheid richt zich op het beheersen van de risico's bij de productie, opslag, transport en gebruik van gevaarlijke stoffen. De aanwezigheid of het nieuw vestigen van dergelijke activiteiten kunnen beperkingen opleggen aan de omgeving, doordat veiligheidsafstanden tussen risicovolle activiteiten en bijvoorbeeld woningen nodig zijn. Aan de andere kant is het rijksbeleid er op gericht de schaarse ruimte zo efficiënt mogelijk te benutten. Het ruimtelijk beleid en het externe veiligheidsbeleid moeten dus goed op elkaar worden afgestemd.
Stationaire bronnen
Bij het raadplegen van de risicokaart van de gemeente Arnhem is gebleken dat er zich in de omgeving van het plangebied geen bedrijven of functies bevinden die een risico vormen in het kader van externe veiligheid.
Mobiele bronnen
Rondom het projectgebied bevindt zich de IJsseloordweg (N325), die is aangewezen als route voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Het Beleidsplan Externe Veiligheid van de gemeente Arnhem zegt hierover: ”Voor het groepsrisico is een aandachtspunt de geringe overschrijding van de oriënterende waarde op de N325 (wegvak Pleyweg-Arnhem Nijmeegseplein). Bij nieuwe ontwikkelingen langs de N325 moeten aanvullende berekeningen worden uitgevoerd, zowel voor het plaatsgebonden risico als het groepsrisico.” Bezien de “Beleidskaart Groepsrisico Arnhem 2007” ligt het plangebied gedeeltelijk binnen het invloedsgebied van de N325. De afstand tussen de N325 en het plangebied bedraagt circa 150 meter.
In 2008 is er door het adviesbureau AVIV een onderzoek uitgevoerd naar de risico's van het transport van gevaarlijke stoffen door Arnhem (zie bijlage 3). Uit dit onderzoek volgt dat er op de N325 een 10-6PR contour is van 18 meter vanuit de as van de weg. Daarnaast ligt het groepsrisico ruim onder de oriënterende waarde.
Het maatgevend scenario wordt bepaald door een ongeval/ramp met een tankauto die een brandbaar gas (bijv. LPG) bevat. Deze transporten zullen vooral gedurende de dagperiode plaatsvinden. De afstand (100% letaal) waarbinnen iedereen - zowel binnen als buiten de gebouwen - zal komen te overlijden ligt op 100 meter.
Het plangebied ligt op 150 meter van de N325 en dus buiten de 100% letaal afstand. Daarnaast zal het aantal aanwezige mensen gedurende de dagperiode afnemen, aangezien een voormalige school in het plangebied wordt vervangen door een woonfunctie. Dit betekent dat de onderhavige ontwikkeling nagenoeg geen invloed zal hebben op het groepsrisico en er ook geen aanleiding is om aanvullende externe veiligheidsberekeningen uit te voeren.
Nabij het plangebied zijn geen bovengrondse hoogspanningsleidingen gelegen. Het stralingseffect hoeft dan ook niet verder beoordeeld te worden. In of in de directe omgeving van het plangebied zijn ook geen hoge druk aardgasleiding of buisleidingen aanwezig. Het risico naar dit type leidingen hoeft dan ook niet verder te worden onderzocht.
Conclusie
Ter plaatse van het plangebied wordt voldaan aan de eisen op het gebied van externe veiligheid en van een goede ruimtelijke ordening. Het aspect externe veiligheid heeft hierdoor geen negatieve invloed op de uitvoerbaarheid van onderhavig plan.