direct naar inhoud van 6.3 Verantwoording van de regels
Plan: Bestemmingsplan Akzo en omgeving
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.753-0201

6.3 Verantwoording van de regels

Kenmerk van de Nederlandse ruimtelijke ordeningsregelgeving is dat er uitgegaan wordt van toelatingsplanologie. Een bestemmingsplan geeft aan welke functies waar zijn toegestaan en welke bebouwing opgericht mag worden. Bij het opstellen van dit bestemmingsplan zijn keuzes gemaakt over welke functies waar mogelijk worden gemaakt en is gekeken welke bebouwing stedenbouwkundig toegestaan kan worden. De bestaande situatie is hierbij het uitgangspunt.

Het is noodzakelijk dat het bestemmingsplan een compleet inzicht biedt in de bouw- en gebruiksmogelijkheden binnen het betreffende plangebied. Het bestemmingsplan is het juridische toetsingskader dat bindend is voor de burger en overheid en geeft aan wat de gewenste planologische situatie voor het plangebied is. Deze situatie kan gaandeweg de planperiode wijzigen, bijvoorbeeld door veranderd stedenbouwkundig inzicht, functiewijziging veranderingen in gebruik. Ook ruimtelijke ontwikkelingen en vernieuwing van o.a. ruimtelijk, economisch, verkeerskundig en milieubeleid dragen bij aan de veroudering van geldende bestemmingsplannen.

Om recht te doen aan een goede ruimtelijke ordening binnen het plangebied wordt daarom aangegeven in welke situaties de bestemming wordt gekozen gelijk aan de oude bestemming (na strijdige situatie te hebben gewraakt) en in welke situaties een nieuwe bestemming wordt gegeven (positief bestemmen), waarmee de strijdige situatie wordt gelegaliseerd. Daarnaast wordt, indien van toepassing, aangegeven wanneer een strijdige situatie onder het overgangsrecht wordt gebracht.

In deze paragraaf worden de keuzes die zijn gemaakt nader onderbouwd. Hierbij zullen de bestemmingen in dezelfde volgorde als in de regels worden behandeld.

6.3.1 Algemeen

Parkeernormen

Sinds de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening kunnen parkeernormen niet meer worden opgenomen in de bouwverordening. Dit betekent dat de gemeente bij nieuwbouwplannen niet meer een aantal parkeerplaatsen kan eisen. Indien bij de bouw van nieuwe woningen, kantoren of andere functies onvoldoende parkeerplaatsen worden aangelegd, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de omgeving. Om bij nieuw- en verbouw toch de mogelijkheid te hebben de aanvrager te verplichten een minimaal aantal parkeerplaatsen aan te laten leggen, kan hiervoor een parkeernorm worden opgenomen in de regels van het bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan is gekozen om voor de bestemmingen "Bedrijf", "Kantoor", "Sport" en "Wonen" een verwijzing op te nemen naar de parkeernormen die opgenomen zijn in bijlage 2 van de regels.

De parkeernormen die zijn opgenomen in deze bijlage komen voort uit de CROW-publicatie 182: Parkeercijfers - basis voor parkeernormeringen. In de parkeernorm is voor de verschillende functies aangegeven hoeveel parkeerplaatsen er moeten worden aangelegd op eigen terrein en hoeveel plaatsen er bereikbaar moeten zijn voor de bezoekers. Per functie wordt verwezen naar de bestemmingen die in dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt.

Bij de bestemming/functie wonen wordt voor een rijwoning een andere norm voorgeschreven als voor een halfvrijstaande of vrijstaande woning. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende woningtypes zoals studentenhuizen, kamer bewoning en aanleunwoningen/serviceflats terwijl bewoners van deze woningtypes normaal wel minder auto's bezitten. Daarvoor is binnen de bestemmingen een afwijking opgenomen waarmee een lagere parkeernorm kan worden vastgesteld. Voorwaarde is wel dat deze lagere norm niet leidt tot een toename van de parkeerdruk in de omgeving.

6.3.2 Afzonderlijke bestemmingen

In de volgende subparagrafen worden de afzonderlijke bestemmingen die voorkomen in het bestemmingsplan besproken. Per bestemming wordt ingegaan op:

  • welke gronden zijn zo bestemd;
  • wat houdt de bestemming in;
  • eventuele aanduidingen of andere bijzonderheden;
  • vergelijking vigerend bestemmingsplan zowel qua functie als qua bebouwing.
6.3.3 Bedrijf - nutsvoorziening

Deze bestemming is bedoeld voor nutsbedrijven of soortgelijke instellingen. Dit zijn bedrijven, gericht op de levering van elektriciteit, gas, water en warmte, de verzorging van telecommunicatie of de afvoer en verwerking van afvalstoffen.

Er is gekozen om deze voorzieningen/bedrijven specifiek als nutsvoorziening te bestemmen. Een algemene bedrijfsbestemming maakt naast nutsvoorzieningen op deze locatie ook andere bestemmingen mogelijk zoals een autobedrijf en dat is hier niet wenselijk.

Naast de nutsvoorzieningen/-bedrijven die expliciet zijn bestemd, zijn er nutsvoorzieningen van geringe omvang zoals transformatorstations en schakelhuisjes, die niet apart bestemd zijn. Voor dergelijke voorzieningen kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen tot maximaal 75 m3 binnen elke bestemming.

Vergelijking met het vigerend bestemmingsplan

Voor het Akzo-terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken.

6.3.4 Bedrijf

In dit bestemmingsplan zijn de bedrijfsbestemmingen Bedrijf-1 (artikel 4) en Bedrijf -2 (artikel 5) opgenomen.

Deze bestemmingen zijn gegeven aan de bedrijven langs de Vosdijk en langs de spoorlijn Arnhem-Zutphen Er zijn bebouwingspercentages opgenomen ten behoeve van enige flexibiliteit. Het overgrote deel van de bestemming is onbebouwd.

Binnen de bestemmingen "Bedrijf-1" en "Bedrijf-2" zijn bedrijven toegestaan zoals genoemd in de bedrijvenlijst die als bijlage bij de regels is opgenomen. Bedrijven op deze lijst zijn ingedeeld in categorieën op basis van de hinder die zij kunnen veroorzaken.

Bedrijven die niet op de lijst voorkomen maar kunnen aantonen dat zij een vergelijkbare hinder (of minder) veroorzaken kunnen eveneens via een ontheffing worden toegestaan.

In het bestemmingsplan gaat het om twee bestaande bedrijven die als bedrijf worden bestemd. Dit zijn Teijin Aramid en AkzoNobel Nederland. De bedrijvenlijst staat voor deze bedrijven maximaal categorie 3 toe.

Bij het bepalen van de maximale toelaatbare categorie in het bestemmingsplan is aangesloten op de milieuwetgeving. Op grond van toetsing aan deze wetgeving is ook maximaal bedrijven tot milieucategorie 3 mogelijk. Op basis van de Integrale milieuvisie kan de omgeving (Molenbeke en Plattenburg) van het plangebied namelijk worden getypeerd als een stadswijk. De na te streven milieukwaliteit binnen stadswijken is goed en de toegestane milieubelasting overwegend laag.

De afstand van de locatie Teijin Aramid tot de stadswijk Molenbeke is ongeveer 100 meter.

In de VNG brochure Bedrijven en milieuzonering zijn voor verschillende milieucategorieën richtafstanden opgenomen ten opzichte van onder andere een rustige woonwijk (stadswijk). Voor milieucategorie 3 bedrijven is deze richtafstand 100 meter voor milieucategorie 4 bedrijven is deze richtafstand 300 meter.

Dit betekent dat voor de locatie Teijin Aramid bedrijven tot maximaal milieucategorie 3 mogelijk zijn.

Het bedrijf AkzoNobel Nederland is op dit moment een milieucategorie 3.2 bedrijf. Door het wijzigen van de werkzaamheden blijft er alleen een laboratorium over en wordt het een milieucategorie 2 bedrijf. Ten opzichte van een rustige woonwijk (stadswijk) geldt voor milieucategorie 2 bedrijven een richtafstand van 30 meter en ten opzichte van een omgevingstype gemengd gebied een richtafstand van 10 meter. De afstand van de bestemming bedrijven ten opzichte van de bestemming gemengd (wonen naast werken) is 10 meter. Dit betekent dat voor de rest van de bestemming bedrijven mogelijk zijn tot maximaal milieucategorie 2.

De volgende bedrijven hebben een aparte bestemming en zijn binnen de bestemming "Bedrijf” niet toegestaan; detailhandel, horeca-activiteiten, agrarische bedrijven, recreatiebedrijven, kantoren en seksinrichtingen.

Functieaanduiding parkeren.

Met een aanduiding op de kaart is aangegeven waar ten dienste van deze bestemming uitsluitend een gebruik als parkeren plaats vindt. Voor het overige is parkeren vrijblijvend ook mogelijk en is deze functie niet apart aangeduid.

Vergelijking met het vigerend bestemmingsplan

Voor het Akzo-terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken. Alleen voor het meest oostelijk deel grenzend aan de Beeldhouwerstraat geldt nu nog het bestemmingsplan "Kernheimstraat". In dit bestemmingsplan is dit oostelijk deel bestemd als "handel en nijverheid". Met de wijziging van deze bestemming in "bedrijf" vindt geen wezenlijke verandering van deze bestemming plaats.

6.3.5 Groen

In het Groenplan is voor de groenvoorzieningen een onderscheid gemaakt tussen structureel groen en snippergroen. De groenstroken die structuurbepalend zijn op wijkniveau, zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming is het toegestaan om groen in de breedste zin (grasvelden, struiken, speelvelden) aan te leggen en in stand te houden. Daarnaast zijn de belangrijkste waterlopen en waterpartijen opgenomen in deze bestemming. Het aanleggen van voetpaden, fietspaden en voorzieningen voor bestemmingsverkeer zijn eveneens toegestaan. Wegen voor doorgaand autoverkeer en parkeren is niet toegestaan.

Bij snippergroen wordt afhankelijk van de locatie gekozen voor de groenbestemming of de bestemming Verkeer-verblijfsgebied. Dit hangt af van de grootte van de groenzone en de ligging.

Bebouwing binnen de groenbestemming is uitsluitend toegestaan indien dit binnen de bestemming past zoals speeltoestellen en verlichting met een maximumbouwhoogte van 4 meter.

In het plangebied is het groen, dat langs de Velperweg en aan weerszijden van de Tivolilaan is gerealiseerd, bestemd als 'Groen'. Ook een groenzone langs de Vosdijk is als zodanig bestemd.

De reden is dat het groenplan Arnhem 2004 aangeeft dat het hier structureel groen betreft dat behouden moet blijven.

Tenslotte is ook het groen dat op het middenterrein nabij de kantoorgebouwen is aangelegd ook als zodanig bestemd.

Vergelijking met het vigerend bestemmingsplan

Voor het Akzo-terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken.

6.3.6 Kantoor

De bestemming 'Kantoor' (artikel 7) is bedoeld voor bedrijven die uitsluitend dienstverlenende- en geen productiewerkzaamheden verrichten.

Het aan de Velperweg gelegen kantoorpand van AkzoNobel en de z.g. witte villa zijn bestemd als "kantoor". De zuidelijke vleugel (De Kleine Enk) van het daarnaast gelegen gebouw (De Grote Enk) aan de Velperweg is eveneens bestemd als "kantoor".

Bij beide gebouwen zijn de bouw- en bestemmingsgrenzen niet strak getrokken maar is ten behoeve van enige fexibiliteit gewerkt met bebouwingspercentages.

Functieaanduiding cultuur en ontspanning.

De zuidelijke vleugel van het gebouw De Grote Enk (De kleine Enk) heeft een functieaanduiding "cultuur en ontspanning" gekregen waarmee binnen deze ruimte naast kantoor tevens galeries, ateliers en daarmee vergelijkbare creatieve en culturele functies worden toegestaan.

Voor de status van het gebouw De Grote Enk als aan te wijzen Rijksmonument is dit geen belemmering. Integendeel biedt de ruimere mogelijkheden voor invulling betere kansen op behoud van dit gebouw.

Vergelijking met het vigerend bestemmingsplan

Voor het Akzo-terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken.

6.3.7 Sport

De tenniscomplex Molenbeke is bestemd als 'Sport' (artikel 8). Bebouwing mag alleen binnen de aangegeven bouwvlakken. Bebouwing buiten de bouwvlakken kan alleen met ontheffing. Het betreft dan bebouwing passend binnen de bestemming zoals fietsenstalling en hekwerken met een maximumbouwhoogte van 3 meter. Voor de bouw van tribunes kunnen Burgemeester en wethouders een hogere maximumbouwhoogte vaststellen. Dit mag geen nadelige gevolgen hebben voor het woon- en leefklimaat in de omgeving.

Lichtmasten zijn buiten het bouwvlak als uitzondering wel toegestaan. Er zijn wel nadere eisen opgenomen waaraan deze lichtmasten moeten voldoen om mogelijke overlast voor aan- en omwonenden te voorkomen. Deze nadere eisen zijn gebaseerd op vastgestelde beleidsregels (zie paragraaf ???).

Functieaanduiding parkeren.

Met een aanduiding op de kaart is aangegeven waar ten dienste van deze bestemming uitsluitend een gebruik als parkeren plaats vindt.

Vergelijking met het vigerende bestemmingsplan

Het tenniscomplex is in het nu nog geldende bestemmingsplan "Molenbeke'bestemd als "sportterrein". Met de wijziging van deze bestemming in "sport" vindt geen verandering van deze bestemming plaats.

6.3.8 Verkeer

De bestemming verkeer is opgedeeld in twee 'sub-bestemmingen' te weten:

  • 1. Verkeer-Railverkeer (artikel 9) en
  • 2. Verkeer-Wegverkeer (artikel 10).

Hieronder wordt ingegaan op deze sub-bestemmingen.

Verkeer-Railverkeer

De bestemming "Verkeer–Railverkeer" is gegeven aan spoorwegen voor personen en goederenvervoer met bijbehorende paden en groenaanleg. Het bouwen van in de bestemming passende bebouwing zoals geluidwerende voorzieningen is mogelijk binnen deze bestemming tot een maximumbouwhoogte van 3 meter (gemeten vanaf bovenkant van het spoor).

Vergelijking met het vigerende bestemmingsplan

In dit bestemmingsplan geldt deze bestemming voor de spoorlijn Arnhem-Zutphen. Voor het terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken.

Verkeer-Wegverkeer

De bestemming "Verkeer–Wegverkeer" is bedoeld voor wegen die een doorgaand karakter hebben. Vaak zijn dit wegen waar maximaal 50 km/uur gereden mag worden. Onder andere wegen, voet- en fietspaden, parkeerplaatsen, bushaltes met wachtruimten, trottoirs en groenaanleg zijn mogelijk in deze bestemming.

Op de plankaart is het aantal rijstroken per weg aangegeven. Omdat bij deze wegen de plangrens over het hart van de weg loopt, zijn buiten de plangrens ook nog rijstroken gelegen die deel uit maken van de weg.

Vergelijking met het vigerende bestemmingsplan

In dit bestemmingsplan geldt deze bestemming voor de deel van de Velperweg ten oosten van de Tivolilaan en een deel van de Vosdijk. Voor het deel van de Velperweg geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken.

Het deel van de Vosdijk is in het nu nog geldende bestemmingsplan "Molenbeke' bestemd als "verkeersdoeleinden". Met de wijziging van deze bestemming in "verkeer-wegverkeer vindt geen verandering van deze bestemming plaats.

6.3.9 Wonen

Het gebouw Grote Enk is bestemd als "wonen" omdat op die lokatie op de bewuste plaats uitsluitend een woonfunctie wordt uitgeoefend.  

Binnen de bestemming "Wonen" passen verscheidene woonvormen zoals gezinsbewoning, bejaardenhuizen, kamerbewoning (tot maximaal 4 personen), serviceflats, etc. Er is geen onderscheid gemaakt tussen vrijstaande-, halfvrijstaande-, aaneengesloten- en gestapelde woningen. Bijzondere woonvormen, zonder therapeutische behandeling, passen ook binnen deze bestemming.

Binnen de bestemming 'Wonen' zijn in principe beroepsmatige activiteiten toegestaan. Om hinder voor de directe omgeving te voorkomen is hieraan wel een aantal voorwaarden verbonden. In de eerste plaats mag slechts een gedeelte van de woning, inclusief de bijgebouwen (maximaal 1/3 van de totale vloeroppervlakte van de woning) worden gebruikt als praktijkruimte door de bewoner. Is er meer dan 1/3 van de woning in gebruik voor het uitoefenen van een beroep, dan is er geen sprake meer van een 'beroep aan huis' en derhalve strijd met het bestemmingsplan. Voorts mag door dit gebruik geen onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat (bijvoorbeeld beperkte reclamemogelijkheden) noch een onevenredige parkeerdruk ontstaan. Tot slot zijn er vormen van beroepsuitoefening expliciet uitgezonderd, omdat ze te veel overlast voor de omgeving veroorzaken (detailhandel, prostitutie, horeca-activiteiten en beroepen die milieuoverlast veroorzaken).

Vergelijking met het vigerend bestemmingsplan

Voor het Akzo-terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken.

6.3.10 Dubbelbestemmingen

De SVBP 2008 geeft ook de mogelijkheid dubbelbestemmingen op te nemen. Dubbelbestemmingen zijn bestemmingen die liggen over meerdere enkel bestemmingen en daar iets over zeggen. In dit bestemmingsplan zijn twee dubbelbestemmingen opgenomen: Leiding-gas (artikel 12) en Waarde - Archeologie(artikel 13). Hieronder worden beiden kort toegelicht:

Leiding - Gas

De aardgasleiding die in het plangebied ligt is primair bestemd als gasleiding. De onderliggende bestemmingen zijn hieraan ondergeschikt. Voor de zone van deze leiding, waarvan de maat in dit artikel is opgenomen, zijn beperkingen van de bouwmogelijkheden opgenomen. Bouwen ten behoeve van de secundaire bestemmingen is slechts middels een vrijstelling mogelijk. Daarnaast is een omgevingsvergunningstelsel opgenomen, ten aanzien van werken en werkzaamheden in en aan de grond.

Vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen

Voor het Akzo-terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken.

Waarde - Archeologie

Deze dubbelbestemming geldt voor de zone in het gebied waarvoor een hoge archeologische verwachtingskans geldt. Dit artikel bevat een aantal naast de andere bestemmingsbepalingen geldende beschermende bouwvoorschriften en nadere eisen. De zone waarbinnen sprake is van een hoge archeologische verwachtingskans is op de plankaart nader aangeduid. Daarnaast is in de regels geregeld dat ter plaatse van de op de plankaart aangegeven zone omgevingsvergunningen alleen mogen worden afgegeven wanneer blijkt dat hierbij geen archeologische waarden worden geroerd. Daartoe geldt een onderzoeksplicht. De uitkomst van dit onderzoek is dat, voordat omgevingsvergunningen worden afgegeven, het inzichtelijk moet zijn dat hierbij geen archeologische waarden worden geroerd.

Vergelijking met de vigerende bestemmingsplannen

Voor het Akzo-terrein geldt geen bestemmingsplan. Daarom kan de nieuwe bestemming niet met de oude bestemming worden vergeleken. Ook anderszins worden de archeologische waarden niet beschermd.