Plan: | Bestemmingsplan Oude Huissenseweg - Ir. Molsweg |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.733-0501 |
Met de aanleg van een exclusieve busbaan verkorten de reistijden in de spits tussen Huissen en Arnhem aanzienlijk, waarmee het openbaar vervoer een serieus alternatief wordt voor de forenzende automobilist. De aan te leggen busbaan biedt bovendien de mogelijkheid om trolleylijn 1 die nu 't Duifje als eindhalte heeft te verlengen naar Huissen. De trolley wordt door reizigers als comfortabeler ervaren dan dieselbussen en is bovendien door het ontbreken van uitlaatgassen milieuvriendelijker.
Het is noodzakelijk dat er een exclusieve openbaar vervoersverbinding wordt aangelegd. Het gebruiken van het huidige alternatieve tracé over de Oude Huissenseweg is om meerdere redenen ongeschikt.
Allereerst leent de weg zich door haar profiel en bochtige verloop fysiek minder goed voor bussen, dit heeft niet alleen een verminderd comfort tot gevolg maar leidt ook tot langere reistijden. Daarnaast heeft de weg verschillende verkeersdeelnemers (automobilisten, fietsers en wandelaars) waardoor het om veiligheidsredenen niet verantwoord is om de route nog meer te belasten. De weg vormt een belangrijke langzaam verkeersroute zowel voor forenzen als voor recreatief verkeer. Daarnaast kan het intensieve gebruik van de bestaande weg voor openbaar vervoer leiden tot overlast voor omwonenden in de wijken Zilverkamp en 't Duifje waardoor een meer op afstand gelegen busbaan de voorkeur verdient. Ten slotte zorgt een aparte busbaan parallel aan de Ir. Molsweg ervoor dat de bus letterlijk langs de file rijdt. Dit concept waarbij automobilisten vanuit de file verleid worden gebruik te maken van het openbaar vervoer is een succesformule die meermalen is bewezen. Een goed voorbeeld hiervan is de Waalsprinter die van knooppunt Ressen naar het centrum van Nijmegen rijdt.
In het ontwerp is gekozen om de busbaan zoveel mogelijk te bundelen met de Ir. Molsweg om versnippering van het landschap te beperken. Deze bundeling is echter niet geheel mogelijk: Omwille van de snelheid en het reizigerscomfort en om grondverzet zoveel mogelijk te beperken is voor het eerste deel van de busbaan gekozen voor een flauwe bocht van de Oude Huissenseweg ter hoogte van huisnummer 2 richting de Ir. Molsweg die het bestaande landschap doorsnijdt. Vervolgens loopt de busbaan parallel aan de Ir. Molsweg om ter hoogte van de rotonde op de Ir. Molsweg aan te takken op de Nielant in Huissen.
Het tracé van de busbaan is in totaal ongeveer 800 meter lang en ligt voor ongeveer 700 meter op het grondgebied van de gemeente Lingewaard en voor ongeveer 100 meter op Arnhems grondgebied. De busbaan heeft een breedte van 8,8 meter. Het totale oppervlak bedraagt daarmee ongeveer 7040 m2, waarvan 880 m2 op het grondgebied van Arnhem.
Het gebied heeft een afwisselende maaiveldhoogte. Om dit hoogteverschil te overbruggen zal grondverzet moeten plaatsvinden. De flauwe bocht vanaf de Oude Huissenseweg tot aan de Ir. Molsweg zal ten opzichte van het huidige maaiveld verlaagd, in een insnijding aangelegd worden. Langs de insnijding worden taluds van 1:3 toegepast. Om het hemelwater te bergen en in de ondergrond te kunnen laten infiltreren worden wadi's of droge sloten toegepast. Het tracé van de busbaan langs de Ir. Molsweg wordt 80 cm boven het bestaande maaiveld aangelegd, aansluitend op het bestaande talud van de Ir. Molsweg.
Het exclusieve karakter van de busbaan zal gegarandeerd worden door het toepassen van bussluizen aan het begin en het eind van de busbaan. Wanneer in de toekomst trolleylijn 1 doorgetrokken wordt naar Huissen zal de busbaan getrolleyficeert worden door het aanleggen van een bovenleiding.
figuur 9: Tracé van de nieuwe busbaan vanaf de Oude Huissenseweg in Arnhem tot aan de Nielant in Huissen