Plan: | Bestemmingsplan Oude Huissenseweg - Ir. Molsweg |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0202.733-0203 |
Onderzoek
In opdracht van de gemeente Lingewaard is door DGMR Industrie, Verkeer en Milieu B.V. een
akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai uitgevoerd onder de naam "Wijzigingen Nielant en Ir. Molsweg, Huissen" met rapportnummer V.2009.0173.00.r001 en gedateerd op 9 juli 2009.
Voor het onderzoek met betrekking tot de geluidsbelasting zijn de berekeningen uitgevoerd met
het programma Geonoise. De busbaan is beschouwd als nieuwe weg. Voor de intensiteit op de busbaan is uitgegaan van de raming van de gemeente Lingewaard en een schatting van de dienstregeling. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat minimaal vier maal per uur de sneldienst (lijn 32) in iedere richting rijdt met daarnaast minimaal twee maal per uur buslijn 33 en dat de bussen rijden van
circa 06.00 's morgens tot 01.00 's nachts. Per dag zullen er 244 bussen rijden. Dit komt neer
op 144 busbewegingen gedurende de dag (07.00 – 19.00), 48 gedurende de avond (19.00 –
23.00) en 32 in de nacht (23.00 – 07.00). De busbaan is gesloten voor overig verkeer. In de berekening is rekening gehouden met een wegdek bestaande uit dicht asfalt beton (DAB).
Berekend is de toekomstige situatie (2019). De ten hoogst toelaatbare geluidsbelasting (voorkeursgrenswaarde) voor de geluidsbelasting ten gevolge van de busbaan bedraagt 48 dB. Uitgaande van de huidige raming van de intensiteiten is de hoogste geluidsbelasting (na aftrek van 2 dB volgens artikel 110g Wet geluidhinder) ruim onder de 48 dB. Ook als het busverkeer verdubbeld (wat een verkeersintensiteit oplevert van circa 500 bussen) kan voldaan worden aan de voorkeurswaarde van 48 dB.
Conclusie
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting tengevolge van het busverkeer op de geprojecteerde busbaan voldoet aan de voorkeurswaarde van 48 dB. Ook bij een verdubbeling van het busverkeer wordt aan deze waarde voldaan. Geconcludeerd kan dan ook worden dat de geluidsbelasting als gevolg van de nieuw aan te leggen busbaan voldoet aan de normen uit de Wet geluidhinder alsmede aan het beleidsplan Geluid van de gemeente Arnhem.