direct naar inhoud van 5.1 Vestiging van een McDonalds restaurant
Plan: IJsseloord 1
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.752-0201

5.1 Vestiging van een McDonalds restaurant

Inleiding

Op het perceel Ringoven 13 bestaan vergaande plannen voor de vestiging van een restaurant van McDonalds. De ter plaatse geldende bestemming "Bedrijventerrein" laat deze vestiging niet toe. Dit bestemmingsplan maakt de komst van McDonalds door een functieaanduiding 'horeca-a toegestaan' mogelijk. In deze paragraaf wordt onderbouwd waarom deze functie passend is op deze locatie.

Ruimtelijke onderbouwing

Het bedrijventerrein IJsseloord 1 is één van de potentieel geschikte locaties voor de vestiging van een fastfoodrestaurant. Er is een afweging gemaakt tussen kansen en bedreigingen van de vestiging van een dergelijke voorziening op deze locaties. Dit heeft ertoe geleid dat de gemeente bereid is onder voorwaarden aan deze ontwikkeling medewerking te verlenen. De medewerking kent naast een publiekrechtelijke (de aanpassing van het bestemmingsplan) ook een privaatrechtelijke kant. Er is een overeenkomst gesloten waarin een aantal zaken is vastgelegd.

Een belangrijk argument om mee te werken is dat McDonalds past binnen de uitgangspunten van de ontwikkelingsvisie. Dit geldt met name voor wat betreft het tegengaan van de economische veroudering van het bedrijventerrein. De inhoud van de visie is met draagvlak van de ondernemers lichtelijk aangepast, zodat er beter kan worden ingesprongen op marktinitiatieven (waaronder die van de McDonalds). Het feit dat er voor deze bijstelling voldoende draagvlak bij ondernemers bestond, was een belangrijke voorwaarde voor de medewerking aan deze ontwikkeling. Een andere voorwaarde was dat de initiatiefnemers zorgdragen voor de financiering van de extra verbindingsweg tussen Ringoven en Vlamoven (zie paragraaf 5.2) die in verband met de vestiging van het restaurant McDonalds noodzakelijk is geworden. Dit is geregeld via de eerder genoemde privaatrechtelijke overeenkomst.

Op het eigen terrein van McDonalds worden 50 parkeerplaatsen aangelegd. Hiermee wordt voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm.

De vestiging van het restaurant wordt in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt door toevoeging van de functieaanduiding Horecabedrijf categorie A (cafetaria/fastfood restaurant) aan de bestemming "Bedrijventerrein".

Milieu- en omgevingsaspecten

De vestiging van McDonalds heeft gevolgen voor de milieu- en omgevingsaspecten. Hieronder wordt op deze aspecten ingegaan.

Archeologie

Op deze locatie is de grond geroerd vanwege sanering van de bodem. Hierdoor hoeft er geen archeologisch onderzoek uitgevoerd te worden.

Groen en ecologie

Het perceel Ringoven 13 ligt op het bedrijventerrein en is in de bestaande situatie al bebouwd en volledig verhard. Vanuit groen en ecologie zijn er geen opmerkingen op deze ontwikkeling.

Bodem

Ten behoeve van de komst van een McDonalds aan de Ringoven 13 is een verkennend milieukundig bodemonderzoek uitgevoerd door UDM Midden b.v. (zie bijlage 2).

Vooronderzoek en hypothese

Uit het vooronderzoek is gebleken dat de onderzoekslocatie is gelegen aan een voormalige stortlocatie (Bethaniënstraat) en dat er op de onderzoekslocatie een (niet gespecificeerde) demping gelegen is. Op basis van deze informatie is de locatie conform de NEN 5740 als 'verdachte locatie, diffuse bodembelasting, heterogeen verdeelde verontreiniging op schaal van monsterneming (VED-HE)' onderzocht. De aanwezige wasplaats is in het verleden onderzocht en hierbij zijn geen olie- verontreinigingen in het grondwater aangetoond. Daarom zijn deze deellocaties, in overleg met de opdrachtgever, niet in onderhavig onderzoek meegenomen. Het onderzoek ter plaatse van de olie-benzineafscheider is conform de onderzoeksstrategie voor een verdachte locatie met een plaatselijke bodembelasting met een duidelijke verontreinigingskern (VEP) uitgevoerd. Inpandig is geen onderzoek verricht, daar de opdrachtgever heeft aangegeven dat inpandig geen boringen mochten worden geplaatst.

Resultaten veldwerk

De bodem ter plaatse op de onderzoekslocatie bestaat tot ca. 3,5 meter beneden maaiveld (maximale boordiepte) voornamelijk uit klei. De bovengrond bestaat voornamelijk uit matig grof zand (opgebrachte laag). Plaatselijk worden ook zandlagen in de ondergrond aangetroffen (boring 001, 002, 303, CC94 en 006). In het omhooggebrachte bodemmateriaal is geen asbestverdacht materiaal waargenomen.

In de grond zijn bijmengingen met puin, kolengruis, houtskool en stortmateriaal waargenomen. Ook zijn er in de grond zwakke tot matige olie-waterreacties geconstateerd en zijn er rottings- en stortgeuren waargenomen.

Beoordeling van grond en grondwaterkwaliteit

In de mengmonsters van de kolengruis-, houtskoolhoudende en/of puinhoudende kleiige bovengrond (bodemlaag tot 1,0 meter beneden maaiveld) zijn licht verhoogde gehalten aan kobalt en nikkel. In het mengmonster van de puinhoudende, zwak tot matige oliewaterreactie vertonende en rottings- en stortplaatsgeur verspreidende zandige ondergrond (bodemlaag 0,9-3,6 meter beneden maaiveld) zijn licht verhoogde gehalten aan kwik, nikkel, lood, zink, minerale olie, PCB en PAK aangetroffen.
In het freatisch grondwater zijn licht verhoogde gehalten aan barium, molybdeen, benzeer en xylenen aangetoond.
In de ondergrond (rond grondwaterniveau) ter plaatse van de olie-benzineafscheider zijn geen verhoogde gehalten aan minerale olie of vluchtige aromaten aangetoond. In het Freatisch grondwater zijn licht verhoogde gehalten aan barium, naftaleen en vinylchloride aangetroffen.

Conclusies

In de grond en het grondwater zijn min of meer overschrijdingen van respectievelijk de landelijke achtergrondwaarden en streefwaarden aangetoond. Op basis daarvan dient de gestelde hypothese 'verdacht' formeel gezien te worden aangenomen. Aangezien er geen overschrijdingen van de tussenwaarden zijn aangetoond, wordt nader onderzoek niet nodig geacht.

Op basis van het voorliggende rapport kan ons inziens worden geconcludeerd dat ten aanzien van de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem en het ondiepe grondwater ter plaatse van de onderzoekslocatie geen belemmeringen aanwezig zijn voor de voorgenomen bouwactiviteiten of (her)ontwikkeling van de locatie.

Aanbevelingen

Indien hij eventuele toekomstige graafwerkzaamheden (al dan niet verontreinigde) grond wordt ontgraven en/of moet worden afgevoerd, zijn de Wet Bodembescherming en het Besluit bodemkwaliteit van toepassing. Afvoer en hergebruik van grond dient vooraf te warden afgestemd met het bevoegd gezag. Afhankelijk van de kwaliteit, hoeveelheid en beoogde bestemming van de vrijkomende grond kan worden overwogen een partijkeuring op de grond uit te voeren om de hergebruiksmogelijkheden te bepalen.

Opgemerkt wordt dat het uiteindelijke (eind)oordeel ten aanzien van de bevindingen uit voorliggend rapport is voorbehouden aan het bevoegd gezag. Wij adviseren daarom dit rapport ter beoordeling aan het bevoegd gezag voor te leggen.

Externe veiligheid

In een rapport genaamd "Externe veiligheid McDonalds Ringoven 13 te Arnhem (zie bijlage 3)" zijn de gevolgen van de vestiging van dit restaurant op het aspect externe veiligheid beoordeeld.

Het plangebied is gedeeltelijk gelegen binnen het invloedsgebied van onderstaande risicobronnen:

De provincialeweg N325, IJsseloordweg en twee hogedruk aardgasleidingen van Gasunie.

In het rapport zijn de hiertoe benodigde risicoberekeningsresultaten gepresenteerd en

beoordeeld. Het nieuw te bouwen McDonalds restaurant aan de Ringoven 13 te Arnhem is gelegen binnen het invloedsgebied van de N325 en twee hogedruk aardgasleidingen van de Gasunie. Zowel het plaatsgebonden risico als het groepsrisico zijn daarom berekend.

De belangrijkste conclusies naar aanleiding van de resultaten worden hieronder genoemd.

N325

Plaatsgebonden risico: De contour voor de grenswaarde van 1.0 10-6 /jr ligt circa 10 meter van de weg en niet over het plangebied. Het plaatsgebonden risico vormt daarom geen belemmering voor

het nieuwe bestemmingsplan.

Groepsrisico: Het groepsrisico is berekend voor de bestaande en de toekomstige bebouwingssituatie.

Door het vestigen van een McDonalds restaurant aan de Ringoven 13 neemt het groepsrisico toe van 0.014 tot 0.028 keer de oriëntatiewaarde. Het groepsrisico ligt in beide situaties derhalve ruim onder de oriëntatiewaarde.

Aardgasleidingen

Plaatsgebonden risico: Voor de leidingen N-559-11 en N-559-23 wordt geen plaatsgebonden risicocontour berekend voor de grenswaarde van 1.0 10-6 per jaar. Het plaatsgebonden risico vormt

daarmee geen belemmering voor de gewenste ontwikkeling.

Groepsrisico: Het realiseren van een McDonalds restaurant aan de Ringoven 13 leidt niet tot een

meetbare toename van het groepsrisico. De kilometer met het hoogste groepsrisico ligt

ten westen van het plangebied.

LPG tankstation IJsseloordweg 15

In een rapport genaamd "Groepsrisico LPG-tankstation Geervliet IJsseloordweg 15 te Arnhem (zie bijlage 4)" zijn de resultaten van de groepsrisicoberekeningen getoond van het LPG-tankstation Geervliet gelegen aan de IJsseloordweg 15. Het groepsrisico dient te worden beoordeeld omdat het McDonalds restaurant binnen het invloedsgebied van het tankstation ligt.

In de onderbouwing dient de gemeente volgens het besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi):

de grenswaarde voor het plaatsgebonden risico in acht te nemen; rekening te houden met de richtwaarde voor het plaatsgebonden risico en het groepsrisico te verantwoorden.

De berekening van het groepsrisico is derhalve één van de vereiste elementen in de besluitvorming. De berekening wordt uitgevoerd voor een maximaal vergunde doorzet van 1000 m3/jr en uitgaande van een tankauto van 60 m3 met een maximale inhoud van 26.7 ton.

Een LPG tankstation is een zogenaamde categoriale inrichting in de zin van het Bevi (art. 4.5). De grenswaarde is af te lezen in tabel 2a van bijlage 1 van de regeling externe veiligheid inrichtingen. Voor een doorzet kleiner dan 1000 m3 per jaar bedraagt de grenswaarde afstand 35 m vanaf het vulpunt1. Binnen deze afstand zijn geen kwetsbare objecten gelegen of geprojecteerd.

Dit rapport beperkt zich derhalve tot de berekening van het groepsrisico.

Conclusie:

Het groepsrisico van LPG-tankstation Geervliet is berekend voor de huidige situatie en de toekomstige situatie. Het groepsrisico van het LPG-tankstation blijft voor en na realisatie van de McDonalds vestiging meer dan een factor 10 kleiner dan de oriëntatiewaarde. Wel neemt afhankelijk van het tijdstip van bevoorrading het maximaal aantal slachtoffers toe (bevoorrading overdag) of de kans op scenario's met tussen 10 en 30 slachtoffers (bevoorrading avond).