direct naar inhoud van 5.2 Geluid
Plan: Bestemmingsplan Elsweide - Over het Lange Water, gedeeltelijke herziening 2010-01
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.751-0201

5.2 Geluid

Voor het plangebied gelden de invloedssferen van wegverkeerslawaai. Er is akoestisch onderzoek uitgevoerd (zie bijlage 1) naar de geluidhinder ten gevolge van het wegverkeer op de Middachtensingel, het Lange Water, de IJsseloordweg, de Bethanienstraat en de Vlamoven. Geconcludeerd wordt dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op een aantal woningen wordt overschreden als gevolg van wegverkeer op de wegen Lange Water en IJsseloordweg (N325). Gezien de beperkte schaal van dit plan lijkt het niet mogelijk of gewenst om effectieve maatregelen te treffen die de geluidsbelastingen terugbrengen tot een waarde die lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Wel zullen er extra gevelmaatregelen genomen worden om te zorgen voor een goed woon- en leefklimaat. De maximaal toelaatbare geluidsbelastingen worden niet overschreden.

Tegelijk met de procedure van het bestemmingsplan wordt een hogere grenswaarden procedure uitgevoerd.

Binnenwaarde

Op grond van het Bouwbesluit dient een akoestische binnenwaarde van 33 dB bij woningen ten gevolge van wegverkeerslawaai en railverkeerslawaai gegarandeerd te worden. De hoogste cumulatieve geluidsbelasting bedraagt in onderhavige situatie 66 dB, exclusief aftrek ex artikel 110g. Om de binnenwaarde bij de woningen te halen, moet een minimale geluidsisolatie van (66-33=) 33 dB worden bereikt. Ter indicatie: volgens artikel 3.2 lid 3 van het Bouwbesluit 2003 bezit een standaard gevelconstructie een minimale geluidsisolatie van 20 dB.

Cumulatie

Door cumulatie mag de geluidsbelasting niet sterk toenemen. Als leidraad kan worden aangehouden dat de hoogste cumulatieve geluidsbelasting niet hoger mag zijn dan de hoogst te verlenen hogere waarde +2 dB. In onderhavige situatie neemt de geluidsbelasting op de woning met de hoogst te verlenen hogere waarde als gevolg van cumulatie met maximaal 1 dB toe. Tevens is de hoogste cumulatieve geluidsbelasting lager dan de maximaal toelaatbare geluidbelasting van 68 dB.

Conclusie

Het aspect geluid heeft, indien er hogere grenswaarden worden vastgesteld, geen belemmeringen voor de uitvoerbaarheid van onderhavig plan tot gevolg.